Beweegroute

Achtergrond

Projecttitel: Beweegroute Flipland

Opdrachtgever: Gemeente Tholen

Datum oplevering: 2018

Doelstelling
In opdracht van de Provincie Zeeland ontwikkelde Project -en Routebureau VVV Zeeland, in samenwerking met het bureau Square Fruit, een marketingconcept die gericht is op het promoten van de wandelmogelijkheden op een vernieuwende wijze. Het marketingconcept is erop gericht om mensen op een interactieve wijze het landschap te voet te laten ontdekken.

Projectbeschrijving
Het concept is verwerkt in de Parelroutes. Dit zijn korte wandelingen van ongeveer 3 tot 5 kilometer, waarin mensen met behulp van de ZeelandApp op zoek gaan naar verschillende verhalen van een gebied of plaats.
Het uitgangspunt van deze beweegroute was het koppelen van de parelroute aan Sint Philipsland als ‘sportdorp’. Hierbij zijn elementen toegepast, die betrekking hebben op het bewegen. Zo geeft de route een impuls aan de recreatieve mogelijkheden voor bezoekers van het dorp en worden de inwoners en bezoekers van het dorp aangezet om in de openbare ruimte in beweging te komen. Tijdens het wandelen van de parelroute wordt de gebruiker aan de hand van verschillende opdrachten aangezet om in beweging te komen. Dit gebeurd aan de hand van opdrachten, welke in de openbare ruimte op paneeltjes zijn bevestigd. Hierbij worden opdrachten gegeven die gericht zijn op verschillende niveaus en leeftijden. Voor een jonge doelgroep zijn de opdrachten vooral gericht op bewegend spelen en voor volwassenen is dit meer gericht op actieve beweging en uitdaging. Voor ouderen zijn de opdrachten gericht op het in conditie blijven. Er is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande elementen. Denk bijvoorbeeld aan een dijktrap of een bankje. Naast fysieke beweegopdrachten zijn er ook puzzelopdrachten gerealiseerd. Deze opdrachten worden gekoppeld aan de verhalen in de filmpjes.