Buitenland: campagne België

De marketingactiviteiten worden in België uitgevoerd in samenwerking met NBTC Holland Marketing. Zij hebben een maatwerk vraagstuk voorgelegd gekregen, welke aansluit op het LAND IN ZEE! concept. Doelstellingen daarbij zijn om het aantal inkomende bezoekers vanuit België te laten groeien, extra pageviews en bezoekers te realiseren op de website vvvzeeland.nl en het aantal Facebook fans te laten groeien. De campagne dient dan ook meetbaar te zijn.

Campagne in België

De Belgische markt bevat voor Zeeland een groot potentieel en is een groeimarkt. VVV Zeeland heeft de afgelopen jaren samen met het NBTC Holland Marketing veel geïnvesteerd in marktbewerking van de Vlaamse markt. Kijk naar de aantallen gasten en overnachtingen: 220.000 gasten en 643.000 overnachtingen  in 2012 tegenover respectievelijk 336.000 en 1.032.000 in 2017. Dit is een stijging van respectievelijk 52% en 60% in zes jaar.

De Vlaamse markt bestaat voor 31% uit alleenstaanden en koppels zonder (thuiswonende) kinderen.

Een vrijwel even groot deel vormen gezinnen met kinderen. Vooral gezinnen, waarbij de kinderen 12 jaar of jonger zijn goed vertegenwoordigd (24%).

Voor Zeeland is België de tweede herkomstmarkt, na Duitsland, met 336.000 gasten in 2017. Dit is goed voor een Zeeuws marktaandeel van zo’n 16% in Nederland. De Belg kiest veelal voor een kort verblijf, met name in hotels (61%) of bungalows (31%). 66% van de Belgische gasten in Zeeland bestaat uit een gezin met kinderen (tot 18 jaar).

Een Vlaming bezoekt Zeeland het hele jaar door, het weer speelt daarbij geen belangrijke rol. Bovendien kent België andere periodes van schoolvakanties dan Nederland. De Vlaming kan daardoor profiteren van relatief rustigere periodes in Nederland en dat maakt Zeeland mede tot een aantrekkelijke bestemming. Voor het bedrijfsleven in Zeeland kan dit leiden tot seizoensverlenging. Ontspannen aan de kust  is een belangrijk motief voor een vakantie in Zeeland. De voornaamste activiteit van de Belgische gast is fietsen en/of wandelen.

Uitgangspunt wat een Vlaming wil is: eten en genieten en de fiets is daarbij de rode draad. Deze thema’s worden dan ook veelvuldig ingezet in de marketingactiviteiten die VVV Zeeland uitvoert op de Vlaamse markt.

1. Online campagne

De vervlaamste online campagne 'Niet iedereen houdt van Zeeland. Gelukkig Maar!' die in 2017 is opgestart, is in 2018 voortgezet. Hierbij wordt ingezet op de thema’s kust, fietsen en culinair. Het seizoen bepaalt het thema, dwz dat in het voorjaar de kust aandacht zal krijgen, de zomer is gericht op fietsen en kust en het najaar op culinair. Video's en banners zijn geplaatst op reis gerelateerde websites.

  

2. E-mail nieuwsbrief Reisroutes.be

Aandacht voor 6 verschillende fietsroutes in een email nieuwsbrief van Reisroutes.be. Bekijk hier de nieuwsbrief.

3. Libelle

Het ontdekken van Zeeland als koppel, vriendenstel of met het gezin wordt voorgesteld aan de lezers van Libelle. In overleg met de redactie van Libelle worden deze invalshoeken online en offline aangehouden. De online filmpjes en banners uit de online campagne worden als basis voor het verhaal genomen. Thema’s die de Libelle lezer interessant blijft vinden, zijn het shoppen, lekker eten, drinken, cultuur en culinair… Kortom samen erop uit en genieten. Meer moet dat niet zijn!

Een paar voorbeelden van uitingen in Libelle on- en offline vindt u hier.

4. Partnercampagne met Center Parcs Port Zélande en VVV Goeree-Overflakkee

In de maanden september heeft een Vlaams bloggersgezin Zeeland weekend doorgebracht in Port Zélande en heeft van daaruit een aantal leuke activiteiten ondernomen op Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland.  Hiervan is een film gemaakt en deze is door de blogger gedeeld op haar social media. Deze film is tevens uitgezonden in heel Vlaanderen via 11 regionale zenders met een  bereik van 650.000 kijkers op 13/14 oktober bij een lifestyle programma en werd gedurende het weekend 16x in een lus herhaald. Verder werden op werkdagen in week 41 de films ‘Niet iedereen houdt van Zeeland. Gelukkig Maar’ uitgezonden. Bekijk hier de video.

De uitzending op regionale TV werd ondersteund met advertorials (2 x 1/1 pagina) in de weekendbijlages van de dagbladen Het Nieuwsblad (bereik 1 mio) en Gazet van Antwerpen (bereik 420.000) op zaterdag 30 september met herfstaanbiedingen van Center Parcs en tips op Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland.

5. PR / free publicity
In 2018 heeft VVV Zeeland wederom diverse Vlaamse journalisten ontvangen, onder andere voor Libelle en VAB Magazine. En een bloggersevent voor 6 Vlaamse gezinsbloggers georganiseerd. Het programma wordt altijd op maat gemaakt en afgestemd op het type pers. In dit geval varieerde het van fietsen en c ulinair tot tips voor gezinnen met kinderen.