TV-campagne 2016

In de commercial staat LAND IN ZEE! centraal in combinatie met perspectief beelden. In de spot worden diverse LAND IN ZEE landmarklocaties van Zeeland getoond, zoals onder andere Oosterscheldekering, Zeelandbrug, Brouwersdam, Stadshaven Goes, Boulevard Vlissingen, Zak van Zuid-Beveland, Tholen, Vuurtoren Burgh Haamstede, Containerschepen op de Westerschelde, Grenspaal Retranchement. 

Perspectief

Voor de Zeeland spot hebben we gekozen om de locaties in een bijzonder perspectief te laten zien, waardoor de illusie wordt gewekt dat een locatie groter, kleiner, dichterbij of verder weg lijkt. Daarnaast wordt de spot ondersteund door een oorwurm muziekdeun. Dat wil zeggen dat het een deuntje is welke bij de kijker blijft hangen, een feel good gevoel teweeg brengt en later geassocieerd gaat worden met Zeeland.

Ook nu hebben weer diverse Zeeuwse partijen deel genomen aan de commercial door middel van een zogenoemde tag-on (een herhaalspot van 10 seconden). Dit zijn o.a. Landal Greenparks, Gemeente Veere, De Bevelanden (een samenwerkingsverband van de Bevelandse gemeenten en Tholen), Gemeente Schouwen-Duiveland, Gemeente Middelburg.

Hoge score bij onderzoek onder kijkers

Vrolijk, grappig, origineel, aansprekend en geloofwaardig. Dat is de mening van kijkers op basis van een commercialtest die is uitgevoerd door de researchafdeling van STER. De commercial van Zeeland scoort op bijna alle indicatoren een stuk hoger dan vergelijkbare commercials in de toeristische sector.

De STER voert met grote regelmaat een zogenoemde commercialtest uit om de effectiviteit en waardering van commercials te meten. In dit onderzoek wordt de commercial beoordeeld door een kijkerspanel. Vervolgens worden de resultaten vergeleken met andere commercials in de branche Reizen & Toerisme. De STER voerde een dergelijk onderzoek ook uit voor de Zeeland commercial. De kijkers beoordeelden de commercial gemiddeld met een 7,3 (tegenover 6,5 gemiddeld in de branche).

Zeeland scoort hoog op tal van meetfactoren, zoals originaliteit (59% tov 26% in de branche), vrolijk (81% tegenover 48%), aansprekendheid (54% tegenover 25%), geeft een goed gevoel over het product (57% tegenover 26%) en geloofwaardig (61% tegenover 33%). Maar ook op punten als mooi gemaakt (74%), goed gevoel (57%) en boeiend om naar te kijken (54%) scoort de commercial veel hoger dan andere commercials in de branche.