Nieuwsbrief februari 2014

PERSnieuwsbrief FEBRUARI 2014
Marathon Zeeuws-Vlaanderen

Op zaterdag 19 april vindt de 6e Logus-De Hoop Marathon Zeeuws-Vlaanderen plaats. Het begin van de route gaat over de stadswallen van Hulst; de laatste kilometers over de Westerscheldeboulevard met adembenemend zicht op de scheepvaart van en naar Antwerpen. Ongeveer een derde deel van het parcours loopt men over onverharde wegen en (schelpen)paden door prachtige Zeeuws-Vlaamse natuurgebieden: bossen, dijken, langs forten en waterpartijen. De Marathon Zeeuws-Vlaanderen is een gezellige, mooie, natuurlijke en veilige marathon op de grens tussen Nederland en Vlaanderen. In het kader van 200 jaar Zeeuws-Vlaanderen roept de organisatie zoveel mogelijk oud-Zeeuws-Vlamingen op om dit jaar ook deel te nemen. Naast de individuele marathon worden ook een estafettemarathon, twee afwachtingslopen en twee Kika Kidsruns georganiseerd. www.marathonzvl.nl

Hulst uitgeroepen door Kampioenlezers tot mooiste vestingstad van Nederland

Hulst is één van de best bewaarde vestingsteden van Nederland. Het is een Bourgondische stad met een modern winkelaanbod. De stad straalt geschiedenis uit zodra je binnenkomt door de toegangspoorten. Het mooie stadje is omringd door de binnen- en de buitenvest. Je kan uitstekend wandelen over de stadswallen en vanaf deze wallen heb je prachtig uitzicht over het oude centrum met haar mooie historische monumenten. Een bezoek aan Hulst is sfeervol, er valt genoeg te zien, te ontdekken en te beleven. http://www.vvvzeeland.nl/nl/eilanden/zeeuws-vlaanderen/hulst

Zeeuwse Ankers, verhalen die verbinden

Zeeland kent vele gezichten, waarvan de meeste zich afspelen op de grens van zee en land. Achter al die gezichten zit een verhaal. Zee en land bepalen al eeuwenlang hoe in deze provincie mensen wonen, waarom bedrijven zich er vestigen en waarom toeristen er graag verblijven. Er zijn verhalen over landschappen, over monumenten, bij voorwerpen in musea en verhalen over mensen. Zeeuwse Ankers verbindt die verschillende onderdelen van erfgoed en landschap met elkaar. Zeeuwse Ankers is een platform waar al deze verhalen terug te vinden zijn. www.zeeuwseankers.nl

REMINDER: Opening Oosterscheldekreeft seizoen 2014

Op donderdag 27 maart 2014 zal in Nederland het (Oosterschelde-) Kreeftenseizoen officieel worden geopend. Voorafgaand aan deze opening organiseert VVV Zeeland een driedaagse persreis (twee overnachtingen) met als thema “Tour de Culinair”. Deze persreis staat in het teken van toerisme, gastronomie en authentieke streekproducten in Zeeland. Het hoogtepunt en sluitstuk van deze toeristisch-culinaire persreis is natuurlijk de opening van het seizoen van de Oosterscheldekreeft. Schrijf je voor een toeristische of culinaire redactie dan ben je van harte uitgenodigd om deel te nemen aan deze culinaire persreis. Start programma: dinsdag 25 maart 2014 vanaf 10.30 uur, einde programma donderdag 27 maart 2014 om ca. 15.00 uur (na de officiële opening van het kreeftenseizoen 2014).

Mocht je voor deze persreis belangstelling hebben, dan verzoeken wij je vriendelijk een mailtje te sturen met vermelding van het medium, contactpersoon, postadres en e-mailadres naar: VVV Zeeland, t.a.v. Sonja van der Voet, s.vander.voet@vvvzeeland.nl (Vanaf maart ontvang je meer details over de programmering van de persreis). Deelname aan deze persreis geschiedt op basis van beschikbaarheid!

Deltagids 2014

De nieuwe Deltagids 2014 brengt een groot aantal voorzieningen en mogelijkheden van de verschillende watersportgebieden onder de aandacht. De brochure is dit jaar tot stand gekomen onder coördinatie van VVV Zeeland in samenwerking met het bedrijfsleven en de toeristische bureaus van Antwerpen en Noord-Brabant. We hopen met deze uitgave weer veel potentiële "Deltagasten" te interesseren voor een watersportvakantie in onze mooie provincies. De nieuwe Deltagids met informatie over Zeeland, Noord-Brabant en Antwerpen is verkrijgbaar bij alle VVV’s in Zeeland, de jachthavens en watersportondernemers in het Deltagebied en wordt binnenkort uitgedeeld op de HISWA in Amsterdam. www.deltagids.nl

Nieuwe accommodatiegidsen en regio brochures

Zeeland is weer een aantal schitterende brochures rijker. Zoals ieder jaar geven we verschillende accommodatiegidsen uit; te weten een hotelgids, campinggids en vakantiewoningengids, en lanceren we daarnaast een regio brochure lijn. De regio brochures zijn in een nieuw jasje gestoken. Door middel van foto’s en informatieve teksten presenteert iedere regio zijn eigen unieke landschap en meest bijzondere activiteiten. De brochures zijn meertalig opgemaakt in een Zeeuwse DNA stijl. Benieuwd naar een van deze brochures? Stuur dan een email naar: s.vander.voet@vvvzeeland.nl.

Noteer in uw agenda: Museumweekend; 5 en 6 april 2014:

Net als in de rest van Nederland is het op 5 en 6 april Museumweekend in Zeeland. Tijdens dit weekend worden er in de musea verschillende activiteiten georganiseerd. Het thema van dit jaar is “Doe een Museum”. De participerende musea zijn binnenkort allemaal te vinden op de site www.museumweekend.nl. Daarnaast is er op onze website vvvzeeland.nl meer informatie te vinden over dit weekend vol cultuur!

Noteer in uw agenda: Film by the Sea; 12 - 21 september 2014:

Film by the Sea, hét festival voor film en literatuur vindt dit jaar voor de zestiende keer plaats. Van 12 t/m 21 september is het weer heerlijk genieten van films pal aan de kust in CineCity Vlissingen. Het festival vertoont veel boekverfilmingen.
Een aantal films beleeft zijn voorpremière tijdens het festival, maar een groot deel van het aanbod wordt speciaal voor het festival geïmporteerd en is alleen tijdens Film by the Sea te zien. Naast films zijn er talloze literaire activiteiten zoals (schrijf)workshops, colleges en literaire lunches. 1 september staat het volledige programma op www.filmbythesea.nl en start de verkoop van tickets.