Marketingdatabank

“Zeeland was weer geweldig! Het was heerlijk genieten en er was ontzettend veel te doen. We gaan volgend jaar zeker weer terug.” Zo luidt de ideale reactie na afloop van een verblijf in Zeeland. Een reactie die lang niet meer zo vanzelfsprekend is. Vroeger was het haast vanzelfsprekend waar de vakantie heen ging (“We gaan naar Zeeland”). Tegenwoordig gaat het om nieuwe belevingen opdoen: in Nederland, in Europa en ver daarbuiten. De gast is niet meer zo loyaal aan een bestemming en dat raakt, in combinatie met enkele andere factoren, vooral een bestemming als Zeeland waar het herhalingsbezoek van oudsher hoog was.

Kerncijfers gastvrijheidseconomie 2016

Cultuur, horeca, sport, retail, vervoer: de gastvrijheidssector is een brede sector en raakt alle mogelijke types van vrijetijdsbesteding van Nederlanders en internationale bezoekers. In dit digitale magazine geeft het NBTC inzicht in de belangrijkste kerncijfers van de sector en een overzicht van relevante trends en ontwikkelingen op het gebied van toerisme en recreatie.

Bekijk de kerncijfers

Toerisme in Perspectief 2016

In dit rapport van het NBTC wordt een beeld geschetst van actuele trends en ontwikkelingen in het toerisme en de factoren die daarop van invloed zijn. Daarbij wordt eerst kort ingegaan op ontwikkelingen wereldwijd en in Europa; vervolgens wordt nader stilgestaan worden bij de positie van Nederland. Naast een terugblik op 2014, wordt tevens een groeiverwachting gegeven voor het lopende jaar (2016). Het accent in het rapport ligt op het inkomend toerisme, maar daarnaast komt ook kort het binnenlands toerisme aan de orde.

Bekijk het rapport

Kracht van regiomerken onderzoek 2013

Veel regio’s in Nederland zijn bezig met het onderwerp place en region branding. Dat gaat verder dan de ontwikkeling en promotie van het toeristische merk van een regio. Een regiomerk bevat een reeks aan onderliggende aspecten, waaronder wonen, werken en recreëren. Maar wat is nu daadwerkelijk de kracht van de reeds ontwikkelde merken en welk

effect hebben ze op (potentiële) bezoekers? En hoe verhouden de diverse regiomerken in Nederland zich tot elkaar? Allemaal vragen waar het onderzoek “De kracht van regiomerken 2013” (uitgevoerd door NBTC in opdracht van de Provincie Zeeland) antwoord op geeft.

Bekijk het rapport