Buitenland Promotie

De marketingactiviteiten in het buitenland worden in België uitgevoerd in samenwerking met NBTC Holland Marketing en in Duitsland met MediaMixx. Beide partijen hebben een maatwerk vraagstuk voorgelegd gekregen, welke aansluit op het LAND IN ZEE! concept. Doelstellingen daarbij zijn om het aantal inkomende bezoekers vanuit Duitsland en België te laten groeien, extra pageviews en bezoekers te realiseren op de website vvvzeeland.nl en het aantal Facebook fans te laten groeien. De campagne dient dan ook meetbaar te zijn.

Hiervoor wordt een gecombineerde en gecoördineerde campagne uitgevoerd, waarbij we Zeeland vooral willen onderscheiden ten opzichte van concurrerende kustregio’s op basis van emotionele waarden en op basis van de eigen LAND IN ZEE! kernwaarden. Hierbij kiezen we voor een combinatie tussen online en offline.

Campagne in Duitsland

Voor onze consumentencampagne in Duitsland is gekozen voor een nieuw reclamebureau waarmee we verwachten de doelstellingen van VVV Zeeland beter te kunnen realiseren. We gaan de volgende activiteiten laten uitvoeren in Duitsland:

  1. Persbewerking: Dit omvat zowel het actief inspelen op individuele persaanvragen als ook het zelf benaderen van de pers via persberichten en persoonlijk contact.

  2. Kinderpersreis: Een groep van max 5 redacteuren zullen samen met hun gezin de mogelijkheden ontdekken om in de Zeeuwse natuur actief te zijn en te ontspannen. De groep beleeft alle programmapunten samen. Dit is leuk voor de kinderen en ook voor de ouders, omdat hun kinderen snel nieuwe vrienden maken. Er zullen met name redacteuren uitgenodigd worden van dagbladen en magazines gespecialiseerd op reis, uitstapjes, gezin, kinderen en/of natuur.

  3. Bloggershuis: VVV Zeeland introduceert in juni een bloggershuis aan of op het water, dat gedurende alle vijf weekenden van deze maand exclusief bewoond wordt door influencers uit Duitsland. De vijf influencers doen verslag over hun bezoek aan Zeeland en het verblijf in de bijzondere accommodatie. Elke influencer beleeft een individueel programma dat bij hem en de Zeeuwse kernthema´s past, maar de accommodatie is het verbindende element. Dit vergroot de kans dat ze veel met elkaar interageren en bijdrages delen, wat de reikwijdte van alle uitingen verhoogt. Elementen zoals een gastenboek, een gemeenschappelijke creatieve muur en/of manden met regionale producten en bijpassende recepten, leveren bovendien goede content op voor onze Facebook-pagina.

  4. Online campagne: Het communicatieconcept Niet Iedereen Houdt van Zeeland. Mooi. zal een vertaalslag krijgen naar de Duitse markt. De banners en de video's worden respectievelijk voorzien van Duitse teksten en voice-over. De online campagne zal zich richten op inwoners van Nordrhein Westfalen in de leeftijdscategorie 36 tot 65 jaar met en zonder kinderen. Deze doelgroep zal benaderd worden met adwords, banners op websites van derden en via retargetting.

  5. Facebook: Via onze Nederlandse facebookpagina zullen Duitstalige post geplaatst worden die alleen zichtbaar zijn voor Duisters. Tevens zal er gereageerd worden op commentaren en vragen van Duitse fans en wordt er geliked en interactie gedaan met andere passende fanpages. Facebook ads zullen verder ook onderdeel zijn van het geheel.

Campagne in België

Een Vlaming bezoekt Zeeland het hele jaar door, het weer speelt daarbij geen belangrijke rol. Bovendien kent België andere periodes van schoolvakanties dan Nederland. De Vlaming kan daardoor profiteren van relatief rustigere periodes in Nederland en dat maakt Zeeland mede tot een aantrekkelijke bestemming. Voor het bedrijfsleven in Zeeland kan dit leiden tot seizoensverlenging. De Vervlaamste online campagne Niet Iedereen Houdt Van Zeeland. Gelukkig Maar. die in 2017 is opgestart, zal in in 2018 voortgezet worden. Hierbij wordt ingezet op de thema’s kust, fietsen en culinair. Het seizoen bepaalt het thema, dwz dat in het voorjaar de kust aandacht zal krijgen, de zomer is gericht op fietsen plus kust en het najaar culinair.

Het ontdekken van Zeeland als koppel, vriendenstel of met het gezin wordt voorgesteld aan de lezers van Libelle. In overleg met de redactie van Libelle worden deze invalshoeken online en offline aangehouden. De online filmpjes en banners in de online campagne worden als basis voor het verhaal genomen. Thema’s die de Libelle lezer interessant blijft vinden, zijn het shoppen, lekker eten, drinken, cultuur en culinair… Kortom samen erop uit en genieten. Meer moet dat niet zijn!