Buitenland Promotie

De marketingactiviteiten in het buitenland worden zoveel mogelijk uitgevoerd in samenwerking met NBTC Holland Marketing. Hierbij wordt jaarlijks een maatwerk vraagstuk aan het NBTC voorgelegd, aansluitend op het LAND IN ZEE! concept. Doelstellingen daarbij zijn om het aantal inkomende bezoekers vanuit Duitsland en België te laten groeien en extra pageviews en bezoekers te realiseren op de website vvvzeeland.nl. De campagne dient dan ook meetbaar te zijn.

Hiervoor wordt een gecombineerde en gecoördineerde campagne uitgevoerd, waarbij we Zeeland vooral willen onderscheiden ten opzichte van concurrerende kustregio’s op basis van emotionele waarden en op basis van de eigen LAND IN ZEE! kernwaarden. Hierbij kiezen we voor een combinatie tussen online en offline.

Campagne in Duitsland

Voor onze consumentencampagnes in Duitsland is gekozen voor een sterk gethematiseerde invalshoek. De thema’s zijn geselecteerd met de Duitse consument als uitgangspunt. Daarbij is vooral gekeken naar welke thema’s hun nauw aan het hart liggen en bovendien goed passen bij de propositie die de NL Kust te bieden heeft. De thema's voor 2016 zijn Lekker Radeln (Fietsen), Hunde am Strand (Op vakantie met je hond), Zeit zu Zweit (vakantie voor twee).

De thema’s zijn getoetst bij marktpartners die op basis van boekingsgedrag trends signaleren en daarmee een goed inzicht hebben in de wensen van de consument.

Er worden per thema 3-5 partners gezocht die een goede fit hebben met het onderwerp. Dit zijn 1 à 2 NL toeristische partners (de content van deze partners vormt de basis), 1 boekingspartner (t.b.v. conversie) en 1 à 2 niet-toeristische partners (hun communicatie-kanalen worden mede aangewend voor een rechtstreeks bereik in het hart van de doelgroep).

Door gezamenlijk op te trekken kunnen proposities elkaar versterken en wordt het campagnebudget en daardoor ook het bereik vele malen groter.

Campagne in Belgiƫ

Een Vlaming bezoekt Zeeland het hele jaar door, het weer speelt daarbij geen belangrijke rol. Bovendien kent België andere periodes van schoolvakanties dan Nederland. De Vlaming kan daardoor profiteren van relatief rustigere periodes in Nederland en dat maakt Zeeland mede tot een aantrekkelijke bestemming. Voor het bedrijfsleven in Zeeland kan dit leiden tot seizoenverlenging. In 2016 willen we spreiding in tijd en ruimte sterker benadrukken en gedurende verschillende momenten in het jaar met een Zeeland boodschap terug komen bij de doelgroep.

Fietsen blijft ‘hot’ in Vlaanderen en in 2016 zetten we hier weer vol op in. Met de aandacht die er in 2015 al voor Zeeland was gedurende de Tour, zullen we de verdere communicatie gedurende het jaar iets meer spreiden. Daarbij zetten we telkens een andere (thematische) recreatieve fietsroute centraal aan de hand waarvan we vertellen wat er onderweg te beleven valt. Deze communicatie zal verlopen via offline kanalen daar de Vlaming qua mediagebruik klassiek blijft ingesteld om vervolgens zijn zoektocht online voort te zetten.