Zeeland Mosselcampagne

De Nederlandse kust en Zeeland zijn erg geliefd bij Duitse vakantiegangers. Dat is de reden dat VVV Zeeland samen met Het Nederlands Mosselbureau en NBTC Holland Marketing voor de vierde keer de handen ineen hebben geslagen om Zeeuwse mosselen in de schijnwerpers te zetten in Duitsland. Doel van de campagne is het vergroten van de bekendheid van Zeeuwse mosselen in Duitsland en tegelijkertijd meer Duitse gasten te verleiden een bezoek aan de Zeeuwse kust te brengen.

Ambassadeurs Kotaska en Stelter

De Duitse tv- en sterrenkok Mario Kotaska en presentator/cabaretier Bernd Stelter zijn weer van de partij en treden op als ambassadeurs voor Zeeland en Zeeuwse mosselen. De korte filmpjes van dit duo, die in 2016 zijn gemaakt, worden wederom gedeeld op sociale media. Kotaska en Stelter delen hun passie voor Zeeland en mosselen. Meevarend op een mosselkotter volgt Kotaska het mosselproces van herkomst tot eetmoment. Hij laat zien hoe makkelijk de mosselen te bereiden zijn en vertelt over de gezonde eigenschappen, smaak en beleving. Stelter laat zien waarom hij zoveel van het mooie Zeeland houdt: de uitgestrekte stranden, de vele fietsroutes en de pittoreske steden. En ook hij laat zich culinair verwennen. 

Campagne onderdelen

De focus ligt dit jaar op oktober als startmaand voor het mosselseizoen in Duitsland. De Mosselmaand wordt aangejaagd via PR inspanningen, via social media en met videocontent.

In 2016 hebben we Video’s geproduceerd met het duo Mario Kotaska en Bernd Stelter. Twee heren die wij hier in Nederland niet kennen, maar in Duitsland zeer bekend zijn via TV. Zij dragen bij aan de storytelling rondom het product mosselen en de destinatie Zeeland..De video’s worden in de campagne 2017/2018 opnieuw gelanceerd en verspreid via Facebook. Met het beeldmateriaal van deze video’s is tevens een Bioscoopspot ontwikkeld. In de hele maand oktober was de spot te zien in 36 bioscopen in 22 steden, met in totaal 75 zalen. Hierdoor werden 140.000 bezoekers heel gericht bereikt.

Het Nederlands Mosselbureau wil de consument graag de mogelijkheid geven om mosselen te proeven. Ideale periode voor een evenement is in oktober (mosselen zijn vanaf dan verkrijgbaar op Duitse markt). Een relevant evenement in deze periode is de Beurs Eat & Style van 13 t/m 15 oktober in Düsseldorf. We hebben deelgenomen aan deze beurs met de mobiele mosselbox van het Nederlands Mosselbureau, Pim van Engelenburg Catering en een Zeeland promoteam met mogelijkheid tot het proeven van mosselen en voor distributie informatiemateriaal. TV kok Mario Kotaska was aanwezig gaf een mossel kookworkshop en was op onze stand aanwezig voor een meet & greet met Duitse consumenten.

De mosselmaand is op Facebook aangejaagd via redactionele content en sponsored ads. De Facebook pagina Muschelzeit in Zeeland (13.500 volgers) is hét platform bij uitstek waarop fans hun eigen ervaringen over mosselen en Zeeland kunnen delen. Doelstellingen zijn het uitbreiden van de community, interactie met de fans en betrokkenheid door het delen van o.a. recepten, interessante weetjes over Zeeland, de hollandse kust en mosselen. Door middel van de korte video filmpjes delen Bernd en Mario hun passie voor Zeeland en mosselen.

In samenwerking met TUI Wolters Reisen wordt opnieuw een culinaire najaarscampagne gestart gericht op culinair genieten aan de Zeeuwse kust. Mosselen eten in de strandpaviljoens, uitwaaien aan het strand, meevaren op een mosselkotter en tot rust komen met de familie staan centraal. Invalshoek voor deze campagne is de bestemming Zeeland met als belangrijkste thema mosselen. Ambitie is om een boekbare vakantie met mosselbeleving aan te bieden. Belangrijk item zal een kwalitatief hoogwaardig magazine zijn met tips over Zeeland, mosselrecepten en een rol voor Bernd Stelter en Mario Kotaska.