Online Zeelandcampagne 2017

Na eerdere succesvolle tv-campagnes komt VVV Zeeland dit jaar met een nieuwe landelijke Zeelandcampagne. Online dit keer. Daar zit de consument ook als hij zich oriënteert op een vakantie en nu er een een nieuw online platform van VVV Zeeland online staat (met nieuwe website en Zeeland App) is het een uitgelezen moment om die overstap te maken. Net als bij eerdere campagnes ligt de focus op een aantal typisch Zeeuwse pijlers: de kust, culinair, fietsen, watersport en Land in Zee.

Nieuw Gedurfd Communicatieconcept

Zeeland is geen Drenthe, Limburg of Belgische kust. De naam zegt het al: Zeeland is een Land in Zee. Dat onderscheidt Zeeland van alle andere regio’s. De ligging van Zeeland is uniek. En die ligging is allesbepalend. Voor het landschap, voor het karakter, voor de bevolking, voor bezoekers en ja, ook voor communicatie. Wie niet uitgesproken is, wordt nooit spraakmakend. En vooral: wie kiest wordt gekozen. Je moet keuzes durven maken.

Als je er bovenuit wilt steken, moet je je nek uit durven steken. Boven het maaiveld. Of nog liever, boven de dijk. Laat die butendiekers maar eens zien wat de kracht van Zeeland is. Niet met de gelikte beelden, of gladde praatjes zoals we die kennen uit vakantiebrochures, maar precies hoe Zeeland is. Eerlijk, authentiek, puur en nuchter. Communiceren vanuit eigen kracht, vanuit het geloof dat Zeeland bijzonder en vooral onderscheidend is. Communicatie vanuit eigen kracht en merkwaardes is belangrijk. Zeeland past zich niet aan de gast aan, maar gaat op zoek naar gasten die passen bij Zeeland en de positionering Land in Zee.

Iedereen houdt van Zeeland. Saai.

Natuurlijk houdt iedereen van Zeeland. De contrasten in Zeeland zijn zo groot, dat er voor iedereen wel iets bijzonders te beleven is. Maar hoe verrassend is de boodschap, hoe verrassend is het als we iets vertellen wat waarschijnlijk iedereen al weet?

In communicatie moet je op zoek naar de rand, naar het gedurfde verhaal. Iets wat schuurt, als zand in je onderbroek. We willen niet bevestigen wat iedereen al weet, we willen iets nieuws vertellen. Natuurlijk wil je huidige bezoekers bevestigen in hun keuze, maar je wilt vooral nieuwe bezoekers uitdagen. Met een uitdagende boodschap, die je denken over Zeeland op z’n kop zet. Die je bestaande beeld over Zeeland in een ander perspectief plaatst, die alles wat je weet van Zeeland nieuwe betekenis geeft. Een campagne die de laatste vooroordelen over Zeeland slecht. Het is tijd voor omdenken.

Niet iedereen houdt van Zeeland. Mooi!

Je komt naar Zeeland omdat je van een bepaald aspect van Zeeland houdt. Natuurlijk zon, zee en strand. Maar dat heb je overal. Je komt vooral ook naar Zeeland omdat het Zeeland is. Om de zilte zaligheden, de deltawerken, de uitzichten, het water, de natuur. De unieke combinatie van land en water. Zeeland is een Land in Zee. En daar moet je van houden. Sommige mensen moeten er een beetje aan wennen. Je zult maar niet van water houden, of van strand. Of van harde wind. En natuurlijk oesters. Niet iedereen houdt van oesters. Mooi. Des te meer oesters blijven er over voor de rest. En vooral mooi, omdat Zeeland zoveel meer te bieden heeft dan dat.

Daarom: Niet iedereen houdt van Zeeland. Mooi. Zeeland is een Land in Zee. Daar kun je prima aan wennen.

Online Zeelandcampagne

De Zeeuwse algemene campagne zal in de maanden mei, juni en december terug te vinden zijn op verschillende online platforms, waar relevante doelgroepen, leefstijlen en interesses zich bevinden. Daarbij concentreren we ons met name op huishoudens met opgroeiende kinderen en 50-plussers, met een focus op de vrouw. Er zijn een viertal Zeeland video’s van 15 seconden ontwikkeld met de thema’s kust algemeen, fietsen, culinair en watersport en per thema zijn ook nog 2 banners gemaakt. De video’’s en banners zullen worden ingezet om mensen in meerdere fasen van de customer journey te bereiken. Dit zal worden gedaan volgens het ZIEN, DENKEN, DOEN model.

In de ZIEN fase gaan we op zoek naar mensen binnen de doelgroepen die passen en/of interesse hebben in de thema’s fietsen, watersport, culinair en Zeeuwse kust algemeen. Dit gebeurt door middel van Facebook, thema’s, reiswebsites en themawebsites.

In de DENKEN fase worden de bereikte mensen uit de ZIEN fase opgevolgd en mensen die actief met vakantie en weekendjes weg bezig zijn. Dit gebeurt via Google adwords, data van uitgevers zoals Sanoma en contentsamenwerkingen (bv blognetwerken voor ouders).

In de DOEN fase worden websitebezoekers VVV Zeeland opgevolgd maar ook mensen uit de DENKEN fase via websiteverkeer op basis van getoonde interesse en specifieke zoekopdrachten.

U kunt meedoen!

Bij tv-spotjes konden ondernemers aanhaken. Dat was gelijk ook één van de grote krachten van de campagne. Die mogelijkheid is er voor de komende online Zeelandcampagne ook.

Wilt u weten wat de mogelijkheden zijn? Neem dan contact op met Helma Wegdam (h.wegdam@vvvzeeland.nl / 0118-587707).